Proč nejsem bio raw paleo divoženka

Proč nejsem bio raw paleo divoženka

V současnosti jsou v životním stylu trendem velké změny. Zcela radikální úprava stravování, vypouštění základních skupin potravin. Co je na tom špatně a naopak, co si z toho můžeme odnést dobrého?

Pojďme si nejdřív objasnit, co jsou jednotlivé trendy:

  • BIO: potraviny, které byly vypěstovány v souladu s přírodou. Bez umělých látek jako pesticidy u rostlin, antibiotik u zvířat a podobně. Neomezuje ale žádnou skupinu potravin.
  • RAW: způsob stravování, kdy jíme pouze tepelně neupravené potraviny (resp. jídla, jejichž teplota nepřekročila zhruba 42°C). Jídelníček se skládá hlavně ze zeleniny, ovoce, semínek, ořechů.
  • PALEO: moderní trend stravování, kdy jíme „jako v pravěku“. Hlavními potravinami jsou maso a zelenina, ovoce už spíš minimálně, ostatním potravinám se více méně vyhýbáme.
  • VEGETARIÁNSTVÍ, VEGANSTVÍ: životní styl, který se brání konzumaci živočišného masa nebo produktů obecně.

A teď podrobněji. BIO?

BIO vlastně zní skvěle! Potraviny vypěstované v souladu s přírodou! Nezatěžujeme okolí, půda si udržuje víc živin a zvířata jsou veselá na pastvách, ne smutná v klecích. ALE: zdravotní přínos požívání bio potravin je spíše sporný. Bio potraviny neobsahují škodlivé chemikálie, ale… bohužel mají mnohem větší náchylnost k plísním (bohužel i k těm, které nevidíme okem). Takže něco za něco. Také nebylo dokázáno, že by bio potraviny měly obecně vyšší obsah jakýchkoliv živin. A bohužel jsou velmi často vezené přes půl světa (radši bio rajčata ze Španělska nebo čerstvá rajčata od farmáře kousek od nás?) a tudíž i nesmyslně předražená.

Takže naopak: Kdy má BIO smysl?

Pokud jsou bio potraviny lokální, čerstvé a v maximální zralosti. Má smysl kupovat bio maso, protože zvířata z konvenčních chovů jsou opravdu na hranici týrání… takže maso a živočišné produkty jako vajíčka, mléko a podobně mi dávají perfektní smysl.

Jaké rysy má stravování ve stylu RAW?

Hlavní princip raw je, že jíme „živé“ potraviny. Hlavně čerstvé ovoce a zelenina mají velké množství vitamínů a trávicích enzymů, které se varem téměř úplně znehodnotí. Takže je budeme jíst pouze syrové! Potud velmi chytré. Problémem je malá pestrost stravování. Živočišné produkty obvykle úplně chybí (kdo by jedl syrové maso nebo vejce?) a s tím souvisí nejen omezený příjem některých druhů vitamínů a minerálních látek, ale i nedostatek bílkovin. A ostatně i celkově nízká energetická hodnota stravy (pokud se necpeme oříšky ve velkém). Příznivce RAW musí vynaložit velké úsilí na to, aby si uhlídal dostatek základních živin.

Ovšem čeho si na RAW musíme cenit?

Právě toho prvotního principu. Čerstvé ovoce, zelenina a semínka jsou opravdu nabité vitamíny, minerálními látkami, enzymy. I proto máme jíst zhruba 200 g ovoce a 400 g zeleniny denně. RAW přináší nový svět zpracování potravin a zapojení superpotravin a jejich recepty jsou zcela originální a neotřelé. Je to tedy obrovská zásobárna inspirace na extrémně zdravé snídaně, večeře nebo svačiny. Osobně můžu doporučit 1-2 raw jídla denně a mojí největší láskou jsou extrémně výživná smoothies ke snídani nebo dopolední svačině. (A navíc nám zastánci raw přinesli chia semínka – semínka, ze kterých se dá udělat skvělý výživný chia pudink, které zahustí smoothie, jsou ohromným zdrojem vápníku a ještě v každém pokrmu pěkně křupou!)

PALEOlitická strava

Paleo je možná nejspornější a pro lidi snažící se o zhubnutí asi nejvíc lákavá forma stravování. Proč? Už po pár dnech paleo stravování se dostaví výrazný úbytek váhy (2-3 kg). Bohužel, to je velmi rychle vratné hubnutí. Dochází k němu proto, že paleo významně omezuje příjem sacharidů – pod fyziologicky zdravou hranici, zejména u osob „ve vývinu“ nebo u osob s výraznější pohybovou aktivitou. Sacharidy se v těle ukládají jako polysacharid glykogen, na které se váže velké množství vody. Už chápete? Ztráta váhy je téměř výhradně způsobená ztrátou glykogenu a vody na něj navázané.

Paleo dovoluje příjem pouze několika vybraných okruhů potravin. Zjednodušeně řečeno – masa, vajec, zeleniny, v některých formách jsou dovoleny luštěniny, vajíčka, mléčné výrobky. Podobně jako u raw se brzy dostavuje nuda, protože množství  jídel je opravdu omezené. Ve stravě bývá často nadbytek živočišných bílkovin a tuků, což je zbytečné zatěžování organizmu (o tom, že živočišné produkty jsou podezřívány se souvislostí s rakovinou ani nemluvě). Nedostatek sacharidů se projevuje únavou, bolestmi hlavy – někoho to trápí více, někoho méně. Ale zcela zásadní nevýhoda tohoto přístupu – paleo může být pro nás přínosem jedině v případě, pokud jej budeme dodržovat výhradně a dokonce života. Dovedete si představit zbytek života bez krajíce voňavého domácího chleba, kousku babiččina koláče a nebo výjimečného dortíku na oslavu s kamarádkou? Já ne!

(Spravedlivě nutno dodat, že paleo může být výrazným přínosem pro osoby s významými trávicími problémy jako například Krohnova nemoc. Rozhodně ale není vhodná pro většinu obyvatelstva.)

Ale nějaké plusy PALEA

Jsou vlastně podobné jako u raw. Stravování je natolik odlišné, že jeho příznivci byli nuceni přijít se zásobárnou receptů, které velice pěkně ozvláštní naše jídelníčky. Já jsem si oblíbila použití batátů místo klasických brambor, nebo třeba batátové lívanečky, které připravíte jen z batátů, vajíčka a špetky skořice… Nebo bezlepkové sladké pečení! (Nejsem ani zastánce bezlepkového stravování u těch, kterým lepek nečiní zdravotní potíže. Nicméně lepkové odlehčení také asi neuškodí.) Základem jsou oříšky a kokos, tedy samé dobroty!

Vegetariánství a veganství asi netřeba moc představovat…

Z námi zmiňovaných trendů jsou asi nejstarší a nejdéle populární. Podobně jako u bio jim jde o ekologii, šetrné zacházení s přírodními zdroji. Vytknout jim jde podobně jako u raw běžně se vyskytující nedostatek bílkovin a vitamínů, které se nacházejí v živočišných produktech. Oproti raw mohou dohánět živiny luštěninami. Ale i oni si musí vyváženost stravy velmi dobře hlídat. A mimochodem, vegetariánství ani veganství není vůbec vhodné pro děti a dospívající, kterým by chybějící živiny mohly způsobit zásadní zdravotní problémy.

Závěr? Jak tedy jíst nejlépe a zdravě?

  1. Jak už jsem zmiňovala, největší přínos spatřuji v příjmu lokálních, čerstvýc a zcela zralých potravin. Ty mají největší množství živin, vitamínů a minerálních látek. Nebyly vezeny přes půl světa, takže jsou šetrnější k životnímu prostředí.
  2. Farmáři také nejsou velkovýrobny, takže jejich zvířátka mají dost životního prostoru, péče a vlídných lidských slov („no tak uhni, ty krávo blbá!“ :D).
  3. Cpěte se sezónními potravinami (teď jahody, hrášek, rebarbora, chřest), ananas nebo pomeranč si nechte na zimu, až nic lokálního nebude. Jezte pestře, experimentujte se druhy zeleniny, které neznáte (já jsem si teď koupila černou ředkev a moc nevím, co si s ní počít:-)).
  4. Nevymlouvejte se na nedostatek času na nákupy – tohle všechno seženete na jednom trhu a nebo v jednom eshopu, který vám vše přiveze až domů.
  5. A konečně, inspirujte se ve všech zmiňovaných trendech, ale neberte je jako zázračnou pilulku, která vás vyléčí a ochudí o desítky kil. To se nestane. To se stane jedině díky zdravému, dlouhodobě udržitelnému životnímu stylu, který vás bude bavit.

 

Pokud Vás téma zdravého životního stylu zajímá, přihlašte se pod článkem do newsletteru nebo sledujte Facebook K Nakousnutí, ať vám nic neuteče!

 

Pokud se Vám mé recepty a tipy líbí, přihlašte se pod článkem do newsletteru nebo sledujte Facebook K Nakousnutí, ať vám nic neuteče!

Bez komentáře.

Komentovat