30 Mýtů o hubnutí – mýtus číslo 2: Jíst musíme 6x denně!

30 Mýtů o hubnutí – mýtus číslo 2: Jíst musíme 6x denně!

Aneb jak to je? Jíst 6x denně vs. Jíst jen když mám hlad? A co něco mezi? Co je pro zdravý životní styl vhodnější? Těžko říct, odkud se vzaly tyhle „zaručené“ rady typu „pokud chcete zhubnout, musíte jíst 6x denně“. Je na nich sice trochu pravdy, jedná se ale o zbytečné zjednodušení. Pojďme si tedy objasnit, jak to je doopravdy.

Už jsme si řekli, že spotřeba energie sportující ženy je zhruba 8000 kJ. (Pokud chcete, konkrétní číslo vám pro váš případ zhruba určí některá z internetových kalkulaček.) Spotřeba stejné hubnoucí ženy je tedy 6000. Svým způsobem stačí, abyste těch 6000 kJ snědli v jedné porci naráz a celý zbytek dne nesnědli nic… Ale tělo by takhle nárazově nedokázalo všechny živiny zpracovat, část by odplavilo a ta by pak chyběla. Tím spíš byste pak zbytek dne měli hlad, na to samozřejmě nejsme stavění (a tělo by nejspíš stejně mělo strach z hladovění, nárazy mu nevyhovují). Nehledě na to, že 6000 kJ naráz dokážeme sníst možná tak v čokoládových bombonech nebo chipsech… nebo spíš ani tak ne.

Takže co je lepší? Rozdělit jídlo na 6 porcí denně?

Klidně. Pokud vám to tak vyhovuje, je to celkem dobrá varianta. Ještě lepší je ale jíst 4x denně, zhruba po třech až čtyřech hodinách. Proč?

Modelový příklad. Vstávám v osm, snídám v půl deváté. Ve dvanáct oběd, večeře jak stihnu (šest až sedm večer). Spát jdu v jedenáct.

  1. Snídaně je jasná. Ráno do sebe potřebuju dostat trochu bílkoviny, abych hned neměla hlad. Jogurt s vlákninou a ovocem je super volba.

  2. Dopolední svačina – nestíhám. Na to je oběd moc brzy.

  3. Oběd. Jasné.

  4. Odpolední svačina: Zas nějaká bílkovina, hlavně když cvičím. Mám ráda tvaroh. Nebo nakrájenou zeleninu s dipem z jogurtu nebo třeba cizrnové pomazánky (ála hummus).

  5. Večeře. Ok, v šest je to utopie. V sedm často taky. Jsem ráda, když jí stíhám v osm. Ale v pohodě.

  6. Ještě bych měla mít druhou večeři. Ale po večeři v osm… by musela přijít tak v deset, jedenáct… to už je před spaním pozdě.

Vidíte? Vychází mi z toho 4 jídla denně. Po zhruba 3-4 hodinách, což jsou rozumné rozestupy i pro náš metabolismus. Stihne strávit předchozí jídlo a pomalu se začíná hlásit, že má hlad.

Takže, můžu jíst jen když mám hlad? Ano. ALE: Dejte pozor, ať máte dostatečný příjem energie. Žádné vynechání oběda, když toho máte moc v práci. A ne, že se večer dorazíte nutelou nebo burákovou pomazánkou na lžičku, jen proto, že vám zbyla energie. To si radši uvařte vajíčko nebo dejte jablko.

 

Pokud se Vám mé recepty a tipy líbí, přihlašte se pod článkem do newsletteru nebo sledujte Facebook K Nakousnutí, ať vám nic neuteče!

1 Comments Added

Join Discussion
  1. Eliška 15.8.2014 | Odpovědět
    Mě vždy nevycházela ta 4 jídla denně. Jillian Michaels to hodně propaguje, 6 jídel je podle ní už uždibování a nikdy nedáme tělu možnost zažít si propady krevního cukru a hladin hormonů. Já ale ráda snídám hodně brzy ráno a do oběda nevydržím...

Komentovat