Naprostý základ zdravého stravování a první krok k hubnuti: pravidelnost

Jestli chcete udělat třeba jen jediný a bezbolestný krok směrem k hubnutí nebo zdravým návykům, zvolte si pravidelné stravování. Jeden z největšich problémů dnešní uspěchané doby, který se přitom dá poměrně snadno změnit a přitom může mít na naše hubnutí nebo pohodu a energii největší vliv. Určitě už jste to někde slyšeli, ale opravdu to není klišé. Mám to osobně ověřené.

Ono je to všechno přírodou zařízené moc dobře. Až moc dobře. V dřívějších dobách bylo hladovění na denním pořádku – ať už kdysi v pravěku, kdy příděl potravin závisel na loveckých úspěších hlavy rodiny, nebo ve středověku a mladém novověku, kdy dostatek jídla závisel na dobré úrodě a rozmarech šlechty nebo vládců. Co s tím tedy může lidské tělo dělat? V dobách strádání zpomalí metabolismus, začne s energií šetřit a všechnu přebytečnou si ukládá „na horší časy“.

Dnes sice podobné strádání nehrozí, vývoj lidského těla a pochodů v něm jde ale mnohem pomaleji než vývoj společnosti. Takže tyto automatické reakce si s sebou nejspíše ještě pěkných pár let poneseme.

Přitom bojovat se s tím dá opravdu snadno: stačí stravovat se pravidelně. Klasická rada je jídlo 5-6x denně a pauzy mezi ním nemít delší než 3 hodiny. Tělo si na pravidelný příjem energie zvykne, opět zrychlí metabolismus… a to může být klidně jediný krok, který nastartuje vaše hubnutí.

Dvojnásob, nebo spíš pětinásob to platí pro ty, co mají za sebou různé diety. A typicky diety, které jídelníček výrazněji omezují (ať už množstvím nebo konkrétními potravinami, třeba diety ve stylu „týden nejez nic než ovoce a zeleninu“). Ty totiž vaše tělo právě vnímá jako hrozbu – „Aha! Teď si musím dát pozor, hrozí delší hladovění!“ a je opatrnější i do budoucna.

Než si tělo na nový režim zvykne, trvá to několik měsíců. A pokud jste v minulosti drželi ty diety, může to být ještě déle. Prostě nic nejde hned a když si uvědomíte, jak dlouho jíte špatně (nepravidelně, ve stresu a podobně), je skoro až s podivem, že je možné metabolismus napravit třeba za tři měsíce.

Možná největší problém je ale v hlavě. I mně, a to já jsem nikdy žádné drastické diety nedržela, chvíli trvalo, než jsem si zvykla na to, že není správné uvažovat: „Hurá, na oběd mám skoro jen poloviční příděl energie, to víc zhubnu“, místo toho je potřeba porci upravit tak, aby byla energie přiměřená. Aby se udržoval příjem každý den zhruba stejný, a ideálně zhruba stejný i pro konkrétní jídla dne.

Ač každému může vyhovovat něco jiného a variabilita je samozřejmě možná, obecná výživová doporučení na množství energie v jednotlivých jídlech jsou:

  •  Snídaně – 20-25% denního příjmu
  • Svačina – 10-15%
  • Oběd  – 30-35%
  • Svačina – 10-15%
  • Večeře – 15-20%

Největším jídlem by tedy měl být oběd, protože potřebujeme dostatek energie na druhou (větší) polovinu dne, na stranu druhou energii ještě bude dost času spálit. Podobně je to se snídaní, večeře by pak měla být spíše lehčí a svačiny jen doplní celkový jídelníček.

Na konkrétních procentech příliš nezáleží, důležité ale je mít pravidelný režim a zabránit větším výkyvům v příjmu energie. Opravdu – i jen změna v pravidelnosti může nastartovat vaše hubnutí!

Pokud se Vám mé recepty a tipy líbí, přihlašte se pod článkem do newsletteru nebo sledujte Facebook K Nakousnutí, ať vám nic neuteče!

1 Comments Added

Join Discussion
  1. Ladush 8.4.2014 | Odpovědět
    S článkem mi nezbývá nic než souhlasit, celý život jsem bojovala s různými dietami, ale hlavně sama se sebou. Nejhorší bylo právě to, že jsem sice znala radu, že jíst se má pětkrát denně v malých porcích, jenže ten čas prostě nevycházel tak, abych se mohla najíst v pravidelných intervalech, takže to dopadalo tak, že jsem třeba celé dopoledne byla o hladu a odpoledne jsem do sebe naházela těch pět jídel. Co se týče pohybu, tak to bylo něco naprosto nemyslitelného, jednou za měsíc pro mě byla pravidelnost až až. Pak jsem někde na facebooku narazila na článek na stránkách fitnesstv.cz, na který odkazovala má kamarádka, která se zdravým životním stylem docela zabývá, přečetla jsem si ho i spousty dalších, vyzkoušela jsem několik různých cvičení podle těch jejich videí (i když většina z nich mě absolutně nechytla :/) a zakotvila u jógy. Zpočátku bylo hodně drsný dodržovat tu pravidelnost, hlavně, co se jídla týče, často jsem zapomínala, protože třeba dopoledne jsem nebyla vůbec zvyklá jíst, takže jsem neměla hlad, a tak jsem si zpočátku nařizovala budíka, postupně si ale tělo zvyklo a teď už se samo přihlásí o jídlo v pravý čas :)

Komentovat