Studené ruce, nohy a všeobecná promrzlost: 12 tipů, jak s tím bojovat

 

Se zimou bojuju už od puberty a vím, že v tom nejsem sama. Speciálně holky s tím často mají podobný problém. Dokud je 25 stupňů a více, jsem spokojená (i když někdy je 30 a teče mi pot v pramíncích a nohy mám zmrzlé stejně). Údajně se jedná o diagnostikovanou poruchu – Raynaudův syndrom, který způsobuje stažení malých cév v končetinách a nedostatečné prokrvování. Souvisí s nízkým krevním tlakem.

Léčba existuje jen omezeně. Je ale pár pravidel, kterými si můžete trochu pomoci. Většina z nich je poměrně banálních – a možná i proto je snadné je dodržovat.

  1. První pomoc na začátek:horká voda. Vana nebo alespoň sprcha a na aspoň patnáct minut. Jinak se zahřejí pouze „povrchové vrstvy“, ale mráz zůstane uvnitř. Hned po koupeli se pořádně oblečte a zabalte do županu nebo do deky. I když vám teď teplo je, ke zpětnému prochladnutí dojde za pár minut.
  2. Gingo biloba -  o jeho účincích jste jistě slyšeli. Podporuje prokrvování, takže třeba zvyšuje schopnost se soustředit (prokrvení mozku) a i těm studeným končetinám může pomoct. Musí se ale brát pravidelně, ne jen v případě problémů.
  3. Zvyšování tlaku krve: panák alkoholu, káva. Panák alkoholu se dá použít hned po probuzení, jeho účinek je ale spíše krátkodobý (půl hodiny). Po odbourání většiny alkoholu z krve se problémy vrací. Jako první pomoc třeba na zimní procházce je kelímek svařáku nebo punče fajn.
  4. Nepodceňte oblečení! I když zimu pociťujete hlavně na rukou a nohou, v teple musíte mít hlavně tělo.Když vám bude teplo celkově, ani končetiny nepromrznou tak rychle. Pořiďte si tedy bundu nebo kabát, co sahá přes zadek.Stehnům totiž jen tenká vrstva kalhot nestačí.
  5. Investujte i do dalších kusů oblečení. Pořádné teplé boty s kožíškem a s místem na tlustou ponožku. Pozor, ať se vám v nich ještě můžou hýbat prsty, pokud si botu moc sešněrujete, dopadne to hůř než líp.
  6. Rukavice – vyberte si pořádné zateplené neprofoukavé palčáky. Pokud máte oddělené prsty, neudržíte v nich tak snadno teplo jako v palčácích. Já mám své z Tchiba, ze zimní kolekce. Stály cca 300 Kč a jsou naprosto perfektní, chodím v nich i po Praze.
  7. Hřející polštářky – prodávají se také třeba v Tchibu nebo v domácích potřebách. „Prolomíte“ plíšek a oni hřejí cca na 50 stupňů po dobu půl hodiny. Ideálně, když se vám vejdou do těch rukavic.
  8. Tchibo nabízí ještě jednu věc – elektrický vyhřívaný ledvinový pás. Je na akumulátor, takže si jej můžete obléct klidně na procházku pod bundu.
  9. Zpět k oblečení – nezapomeňte na čepici. Pověra říká, že přes hlavu odchází 90%  tepla, což sice asi není pravda, ale uvidíte, že když si navlečete kulicha a kapucu, bude vám líp.
  10. Teplý čaj v termosce  také pomůže. Opět platí, že  rozehřátí uvnitř v těle se přenese i ke končetinám.
  11. A nakonec možná to nejdůležitější – oběh vám rozproudí pohyb. Nemusí se jednat hned o cvičení, pomůže pár poskoků, chůze do kopce nebo do schodů a nebo alespoň stoupání si na špičky a zpátky v co nejrychlejším tempu.
  12. A pokud jste na procházce v zimě, snažte se pořád jít, ideálně trochu rychlejším tempem, a nezastavovat se. I když v tu chvíli vám ještě teplo je, omezení pohybu k promrzání směřuje.

 

 

Pokud se Vám mé recepty a tipy líbí, přihlašte se pod článkem do newsletteru nebo sledujte Facebook K Nakousnutí, ať vám nic neuteče!

Bez komentáře.

Komentovat