Podzimní snídaňová dýňová nebo batátová kaše – #AIP, low-carb, paleo verze vločkové kaše (bez vloček, bez lepku)

Tohle je teď moje nejoblíbenější snídaně. Úžasná teplá hustá kaše, která připomíná tu vločkovou, ale je vhodná i pro autoimunitní protokol, protože neobsahuje žádné obiloviny. A je i poměrně flexibilní co se surovin týče. Připravuju jí vždycky tak čtyři porce, ráno se dá pak snadno rozehřát v mikrovlnce a těch pár dní v pohodě vydrží v lednici.

Co se týče surovin, potřebujeme asi hrnek strouhané sladké zeleniny – batátu nebo libovolné dýně. Já mám radši ty batáty, ale to bude určitě individuální. Pak dávám 1 jablko, abychom měli příchuť jablka se skořicí – ostatně i do vločkové kaše jsem kdysi dávala ráda jablko. Nejlepší je kyselejší – dodá fajn příchuť, aby to nebylo jen sladké. A když jsme u toho sladkého, pro odlehčení dávám ještě asi hrnek strouhané další zeleniny – buď cukety nebo květáku. Aby to nebylo moc sladké a moc sacharidové.

Použití květáku se může zdát dost netradiční, ale nebojte se toho. Povařením nebude vůbec cítit a ve směsi se úplně ztratí. Věřte mi, že ho tam nepoznáte.

A jednou jsem jako tu méně výraznou zeleninu použila i trochu nastrouhaného zelí, také to fungovalo, nijak to chuť nezměnilo (rozhodně ne k horšímu).

Potřebujeme:

  • asi hrnek strouhaného batátu nebo dýně
  • asi hrnek strouhaného květáku nebo cukety
  • 1 strouhané jablko nebo kdouli, případně jiné ovoce (možno i nakrájet na kostičky)
  • 1 lžíce kokosového oleje
  • 2 lžičky skořice
  • zázvor, kurkuma podle chuti
  • asi hrnek kokosového mléka
  • 4 lžíce kolagenu (nemusí být, ale dodá bílkoviny a hojivé vlastnosti)
  • 1-2 lžíce kokosové mouky nebo tapiokového škrobu na zahuštění
  • volitelně potom kokosový jogurt pro podávání

Na pánvi nebo v hrnci rozehřejeme kokosový olej a asi 2-3 minuty na něm osmahneme všechnu zeleninu i jablíčko. Pravděpodobně pustí vlhkost – od tohoto bodu nemá smysl už déle dusit, takže zalijeme kokosovým mlékem a vaříme asi 10 minut, do požadované konzistence. Já mám ráda jednotlivé hoblinky zeleniny ještě trošku křupavé, vy možná budete chtít nechat vařit déle, až bude kaše více rozvařená a kompaktní. V průběhu přidáme koření a kolagen. A když jsme spokojení s uvařením zeleniny, ještě zahustíme kokosovou moukou nebo tapiokovým škrobem na konzistenci podobnou vločkové kaši, jak jsme zvyklí.

Nakonec do zchladlé kaše můžeme zamíchat kokosový jogurt pro zjemnění.

Samozřejmě, pokud nedodržujeme pravidla AIP, můžeme použít klasický jogurt, můžeme do kaše přidat i libovolná semínka, třeba lněná nebo chia, ozdobit ořechy a podobně. Pro AIP verzi zdobíme ovocem, ideálně bobulovitým, případně nějakým sušeným.

Pokud se Vám mé recepty a tipy líbí, přihlašte se pod článkem do newsletteru nebo sledujte Facebook K Nakousnutí, ať vám nic neuteče!

Lucie Navrátilová

Vaření je moje vášeň! Miluju experimentování, vymýšlení nových receptů a práci s čerstvými surovinami. Dovolte mi přenést trochu toho nadšení na vás v receptech nebo kurzech!

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Back to Top