Video 13: AIP Zavádění: Nejčastější otázky a odpovědi

AIP zavádění: nejčastější otázky a odpovědi

Obecná pravidla zavádění potravin do autoimunitního protokolu jsme si popsali minule. Dnes si pojďme odpovědět na některé otázky, které vás okolo toho mohly napadnout.

Minule jsme se bavili o přesném postupu zavádění. Že nejprve zkusíme jen tak půl lžičky dané potraviny a sledujeme, jestli se nám objeví nějaké rychlé příznaky. Ale co když chceme zavést třeba pepř? Toho asi nechcete zkoušet půl lžičky nebo lžičku :-) Jasně že ne. Vyzkoušejte půl lžičky jídla běžně okořeněného pepřem. Třeba kousek kuřecího masa s pár střípky čerstvě mletého pepře z mlýnku.

Není nutné ochutnávat jen tu samotnou potravinu v izolaci. Klidně ji přijdejte do jakéhokoliv jídla, připraveného z povolených (nebo už dříve zavedených) potravin. Takže u ghí nebo másla to může být lžička nějaké krémové omáčky.

Co mám dělat, pokud si nejsem jistá reakcí? Něco se třeba objevilo po pár dnech od zavedení potraviny, jenže by se to dalo spojit i s něčím jiným, třeba u mých problémů s klouby to může souviset s jógou, která vím, že mi klouby někdy zhorší, nebo třeba se stresem v práci, který jsem zrovna dnes měla. A nebo se necítím úplně ideálně, ale není to jen tím, že se teď tolik sleduju? Bylo to mírné bolení břicha opravdu reakcí na snědenou potravinu?

Pokud si nejste jistí, počkejte pár dní. Vyzkoušejte třeba jinou potravinu a o další týden později se zkuste vrátit k téhle původní, u které jste nevěděli. Třeba se tentokrát příznaky projeví jednoznačnější – a nebo se neprojeví nic a vy se ujistíte, že je to v pořádku.

Ze začátku to všechno může být trošku matoucí – co tedy vlastně reakce je a co není. Čím déle budete v programu a čím déle budete zavádět potraviny, tím méně nervózní z toho budete a zároveň tím lépe budete znát své tělo a jeho reakce. Takže snáze rozpoznáte, čemu přikládat váhu a čemu ne.

Úspěšně jsem zavedla potravinu, po jejím vyzkoušení jsem reakci neměla. Ale teď se mi po čase, kdy ji jím pravidelně, zdá, že něco není v pořádku. Je to možné? Ano, možné to je. Na některé potraviny nebudete mít přímou reakci v rámci zavádění, ale pokud ji začnete jíst rázem ve velkých množstvích, jako se to může stávat třeba u vajíček, mléčných výrobků nebo lilkovité zeleniny, například paprik, je možné, že najednou nějaké problémy zaznamenáte. Nezbývá, než vyzkoušet, jaké množství potraviny ještě tolerujete a jaké už vám způsobí nějaké nepohodlí. I proto se po zavedení potravin doporučuje umírněnost a novými potravinami se nepřejídat:-)

Vaše tolerance se navíc pravděpodobně s časem a s tím, jak se vám uzdraví střeva a imunitní systém, bude zvyšovat. Relativně pomalu, ale bude.

Pokud jsem na nějakou potravinu měla reakci, znamená to, že už ji nikdy nebudu moct jíst?
Neznamená. I v tomhle případě je poměrně pravděpodobné, že ji v budoucnu můžete tolerovat, když budou vaše střeva v lepším stavu a imunitní systém nebude mít takovou tendenci panikařit. Ale počítejte s tím, že je to běh na dlouhou trať. Potravinu, která vám způsobila při zavádění problémy, nemá smysl zkoušet znovu dříve než za půl roku poctivého AIP.

A co když mám velkou reakci na zaváděnou potravinu, je mi opravdu špatně? Pokud se objeví opravdu výrazné zhoršení příznaků nemoci v podobě bolestí a nebo třeba velké trávicí problémy, je potřeba tělo nejprve uklidnit, než budeme pokračovat v zavádění. Pokud se cítíte opravdu mizerně, doporučuje se vrátit na začátek, do plné eliminace, zase do odeznění většiny příznaků. Pak můžete postupně vracet již vyzkoušené a zavedené potraviny (samozřejmě zrychleně oproti klasickému zavádění). Potravině, která velké problémy způsobila, se vyhýbejte obloukem! Jak jsem zmiňovala, je možné, že se časem vaše tolerance upraví a bude možné ji za půl roku nebo ještě později zkusit znovu, ale pokud byla reakce opravdu silná, může se stát, že to bude potravina, které se budete muset vyhýbat trvale. Prostě si s ní vaše tělo nerozumí.

Musím opravdu zavádět každou potravinu odděleně, například každý druh koření nebo ořechů a semínek zvlášť? Je opravdu doporučené jít pomalu a postupně a zkoušet každou potravinu separátně. Je ale pravda, že pokud vyzkoušíte třeba první tři druhy koření, že riziko u těch dalších je už opravdu malé. Já osobně nebráním svým klientům ani v rychlejším postupu, pokud dodrží několik podmínek:

  1. Mají za sebou už zavádění alespoň 8 potravin, ideálně všechny nebo většina z nich z první fáze.
  2. Mají už zavedeny alespoň 2 druhy z dané kategorie, takže třeba pepř a kmín z koření a teď chtějí vyzkoušet víc druhů dalších semínkových koření najednou.
  3. Pořád ale doporučuji jednotlivé zavádění u ořechů, které jsou časté alergeny, a to zejména u vlašských, lískových a arašídů, kde je největší riziko.

Je ale potřeba, abyste si byli vědomi rizika, do kterého touto cestou vstupujete. Každá negativní reakce na potravinu vás vrací o kousek zpátky. Je možné, že na nějakou potravinu budete mít reakci velkou a budete se muset dokonce na pár týdnů vrátit do úplné eliminace. A to neznamená jen nepohodlí pro vás, ale i fakt, že vám to nejspíš (trochu zbytečně) zase rozhodilo imunitní systém a vaše střeva. Takže do rizika vstupujte, jen pokud je opravdu malé. A pro jistotu se poraďte s certifikovaným terapeutem.

Nedá se eliminační protokol obejít tím, že si nechám otestovat intolerance na potraviny z krve? Nedá, rozhodně to nedoporučujeme jako alternativu. Pokud jste náhodou testy už absolvovali, budeme z toho při zavádění vycházet, ale rozhodně to eliminaci nenahradí. Bohužel, testy intolerance nejsou moc spolehlivé, je velice běžné, že vám v nich vyjde reakce na něco, co přitom vašemu tělu nijak nevadí. Údajně se to děje třeba u potravin, které konzumujete pravidelně, čsto. Naopak, pokud před testem něco vynecháváte, výsledek také nebude relevantní. Takže abych to shrnula, i vzhledem k ceně testu to za to neestojí, eliminační protokol je mnohem spolehlivější a jistější.

A jak je to s pořadím potravin v rámci eliminace? Musím dodržovat pořadí popsané v předchozím videu?
Nemusíte. Doporučuji na začátek opravdu začít potravinami z první fáze a neskákat hned třeba do třetí, také nedoporučuji zkoušet ořechy bez toho, abyste vyzkoušeli alespoň některý ořechový olej a mléčné výrobky bez toho, abyste vyzkoušeli ghí a pak máslo. Jinak je pořadí, zejména v rámci jedné fáze, na vás. Při rozhodování berte v potaz to, jak velký benefit vám daná potravina přinese: je velkým zdrojem vitamínů a minerálů, třeba žloutek nebo semínka? Bude mít velký vliv na vaši psychiku a pomůže vám lépe vydržet na protokolu, třeba káva, čokoláda a koření? A zároveň, jak myslíte, že zavádění dopadne? Neměli jste třeba někdy v minulosti nějaké podezření, že vám třeba mléčné výrobky nebo arašídy nemusí dělat dobře? Zavádějte ty, které vám přinesou největší benefit a nejmenší riziko.

Například moje první zaváděné potraviny byly: zelené fazolky, lněný olej, pepř, časem i další koření, káva, žloutek (a u toho jsem bohužel opakovaně pohořela), časem mandle, chia a lněná semínka, na která jsem se hodně těšila. Vyberte si tedy, jaké pořadí bude na začátek vyhovovat vám.

Jsem na úplné eliminaci 3 měsíce a je mi dobře, zavádět potraviny se mi nechce. Můžu zatím zůstávat i bez zavádění? Nedoporučuji. Ač eliminační jídelníček je nabitý mikroživinami, pořád je nejlepší mít co největší pestrost a tudíž mít možnost jíst toho co nejvíce. Druhý důvod je, že dlouhá eliminace zvyšuje strach ze zavádění a vytváří nesprávný vztah k jídlu, a to nejen u těch, co někdy měli problém třeba s nějakou poruchou příjmu potravy. Držte se maxima tří měsíců. Pokud byste naopak po třech měsících neviděli žádná zlepšení, poraďte se s certifikovaným terapeutem, pomůže vám ověřit, že je vše tak, jak má být.

A s tím souvisí má poslední rada: Zavádění nových potravin se nebojte a těšte se na každou novou potravinu, kterou můžete vyzkoušet. Každá z nich vám dá mocnou zkušenost a informaci o vašem těle. V budoucnu budete vědět, po čem vám je dobře a po čem špatně. A někdy se třeba rozhodnete, že si dáte i něco z té “nevhodné” kategorie, ale už to rozhodnutí uděláte s tím, že budete vědět, do čeho jdete a prostě vám to zrovna bude třeba stát za to. Tahle znalost je velkým benefitem pro všechny, kteří eliminací projdou.

Pokud se Vám mé recepty a tipy líbí, přihlašte se pod článkem do newsletteru nebo sledujte Facebook K Nakousnutí, ať vám nic neuteče!

Lucie Navrátilová

Vaření je moje vášeň! Miluju experimentování, vymýšlení nových receptů a práci s čerstvými surovinami. Dovolte mi přenést trochu toho nadšení na vás v receptech nebo kurzech!

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Back to Top