Video 12: Zavádění potravin

Když jsme se bavili o zakázaných a povolených potravinách, to všechno platí po dobu úplné eliminace, která trvá většinou 1-3 měsíce. Pak nastává čas, kdy potraviny vracíme zpátky. Dnes si řekneme, jak na to.

Eliminační fáze, kde jsou vypuštěné všechny takzvaně zakázané potraviny, je určená k tomu, abychom vyřadili všechny potenciální alergeny a látky, které mohou škodit našim střevům nebo stimulovat imunitní systém. Díky tomu se naše střeva zklidní, částečně zacelí, náš imunitní systém se uklidní.

Kdy tedy pak můžeme znovu zavádět potraviny? U většiny lidí to bude 1-3 měsíce, u někoho to může být déle – například pokud jste starší nebo máte imunitní nemoc už dlouhou dobu. Pravidlo je, že před zaváděním by se Vám měla výrazně zlepšit většina příznaků, kterými trpíte.

Co když nevidím zlepšení ani po třech měsících? U někoho to může trvat déle, ale spíš je čas na kontrolu, zda vše děláte správně: opravdu nejíte žádné zakázané potraviny, ani třeba skryté v něčem jiném? Spíte dostatečně? Pracujete na zvládání stresu? Nepřeháníte to s pohybem? Může být vhodný čas na poradu s certifikovaným AIP terapeutem.

No a pokud se příznaky zlepšily, je čas přistoupit k zařazování. Je mi jasné, že se na nové potraviny těšíte, ale prosím, nespěchejte na to. Pokud budete zavádět moc rychle a objeví se vám nějaké příznaky, nebudete vědět, která potravina to způsobila, a jste zpět na začátku.

Po vyzkoušení nové potraviny sledujte své tělo, jak se cítíte. Pokud vám v dané chvíli potravina nevyhovuje, může se objevit celá škála příznaků: od zhoršení libovolného příznaku vaší autoimunití nemoci přes trávicí problémy (bolest břicha, nadýmání, křeče, průjem, zácpa, reflux, pálení žáhy) po různé drobnosti, které by vás ani nemuselo napadnout, že s tím mohou souviset: únava, problémy s usínáním nebo probouzení v noci, pupínky nebo ekzém, bolesti kloubů nebo svalů (které se nedají propojit s velkou fyzickou aktivitou), výkyvy nálad, nervozita nebo deprese, bolest nebo motání hlavy, plný nos nebo vodnatá rýma, kašel nebo škrábání v krku, svědění kůže, typicky na rukou nebo obličeji.

Pokud budete mít velkou reakci po požití potraviny, obvykle se dostaví poměrně brzy (do několika hodin). Jiné reakce ale můžou trvat i několik dnů. Proto se nové potraviny zavádí pomalu, po pěti až sedmi dnech, abychom eliminovali možnost, že reakci na jednu potravinu zaměníme s potravinou, kterou jsme vyzkoušeli později.

Jak vypadá doporučené zavádění potraviny?

Zakladatelka programu Sarah Ballantyne doporučuje postupovat opravdu pomalu: Dejte si malé množství potraviny, zhruba půl lžičky, a počkejte 15 minut. Pokud se nebudete cítit dobře nebo uvidíte nějakou rychlou reakci, zavádění přerušte. Za týden můžete zkusit jinou potravinu. A tuhle můžete otestovat zase za pár měsíců.
Pokud žádná reakce nenastala, pokračujte trochu větším soustem (lžičkou). Znovu počkejte 15 minut, pokud je vše v pořádku dejte si dvě lžičky a počkejte 2-3 hodiny. Pokud se ani teď neobjeví žádná reakce, dejte si klasickou porci dané potraviny a tentokrát počkejte 5-7 dní, po kterých se budete sledovat.

Pokud se žádná reakce neobjeví, máte vyhráno, můžete po zhruba týdnu pokračovat se zkoušením další potraviny.

V jakém pořadí mám potraviny zavádět?

Potraviny se dělí do čtyř fází: V první fázi jsou ty, které pro nás mají největší výživovou hodnotu a je tedy škoda je dlouhodobě nejíst, a zároveň mají nejmenší pravděpodobnost, že budou způsobovat nějaké problémy pro naše střeva nebo imunitní systém. Do první kategorie řadíme žloutek, zelené fazolky, hrášek a klíčky luštěnin, třeba mé oblíbené mungo klíčky. Dále koření, které patří mezi semínka a plody: například pepř, nové koření, kmín, muškátový oříšek a horčice. Zrovna pepř doporučuji zavádět opravdu brzo, díky tomu vám výrazně vzroste množství potravin, které můžete konzumovat. Třeba v podobě kvalitních masných výrobků, jako je slanina nebo šunka, kde pepř může být jednou ze surovin. Navíc s kořením i ve vaření dostanete větší možnost dochucovat.

Další jsou potom oleje ze semínek a ořechů. Zde zvažte, jaké ořechy a semínka budete chtít zavádět brzy a zvolte příslušný olej. Já jsem v první fázi volila lněný olej, protože jsem věděla, že budu chtít péct lněné krekry třeba k paštice, a mandlový olej, protože i mandle jsou velice univerzální k pečení, třeba jako jednoduchá krusta pod jablečný koláč spolu s kokosovým olejem.

Další zaváděné je ghí – což je přepuštěné máslo, čistý máselný tuk, takže neobsahuje žádné zbytky mléčných bílkovin nebo laktózy a tak většině lidí nečiní problémy – a pokud mezi ně patříte i vy, můžete časem zavádět první mléčné výrobky.

A poslední kategorií jsou dvě věci, na které čekáte možná nejvíce, a to káva a kakao, případně čokoláda bez přidaného cukru. Ač ty nepatří mezi výživově nejbohatší potraviny, věřím, že mnoha lidem pomůžou s psychikou a s vytrváním v programu – i když po těch pár měsících bez kávy možná zjsitíte, že už na ni tu závislost nemáte a že ji vlastně tolik nepotřebujete. Navíc, v této fázi je káva doporučená jen občas, řekněme jednou až dvakrát týdně. Mimo jiné i proto, že má tendenci nás takzvaně prohánět a to rozhodně nemá pozitivní vliv na naše trávení.

Další fáze zmíním už jenom stručně. Ve druhé fázi můžete zavádět ořechy a semínka, vaječné bílky, pokud žloutky byly v pořádku, máslo, pokud jste neměli reakci na ghí a potom alkohol v malém množství. Ten já ale moc nedoporučuji, protože pořád je to jedna z potravin, která má velmi špatný vliv na naše střeva. Takže ten opravdu zvažte a i když zaváděním projde, šetřete s ním.

Ve třetí fázi můžete zavést zbytek mléčných výrobků, luštěniny a první tři druhy lilkovité zeleniny – papriku, lilek a brambory.

No a v poslední fázi pak rajčata a ostatní lilkovité potraviny, zbylé luštěniny, alkohol v běžnějším množství a bezlepkové obiloviny a pseudoobiloviny. Lepek a lepkovité obiloviny se na AIP nedoporučují nikdy, takže se vzhledem ke svým účinkům na naše zdraví vůbec nezavádí.

Potraviny prosím nezavádějte, pokud na vás zároveň působí další větší vlivy, které by mohly způsobit stres nebo jakékoliv reakce. Například pokud jste nemocní, pod výraznějším psychickým tlakem, měli jste fyzicky vyčerpávající den a podobně – v tu chvíli raději ještě dva dny počkejte a novou potravinu zavádějte v klidu.

Pokud byste měli třeba z dřívějška potvrzenou nějakou alergii, tuto potravinu nezavádějte! Alergie se touto cestou nespraví. Oproti tomu, pokud je to intolerance (třeba laktózy), ta se s uzdravenými střevy napravit může. Je ale pravděpodobné, že to bude ještě nějaký čas trvat, takže ji zkoušejte jen pomaleji a opatrně.

To je dnes k teorii zavádění vše. V dalším videu si řekneme odpovědi na nejčastější otázky, které vás budou k zavádění napadat a ujasníme si tedy různé drobnosti. Odebírejte kanál K Nakousnutí, ať se o videu hned dozvíte!

Seznam kategorií potravin po jednotlivých fázích naleznete zde:

Pokud se Vám mé recepty a tipy líbí, přihlašte se pod článkem do newsletteru nebo sledujte Facebook K Nakousnutí, ať vám nic neuteče!

Lucie Navrátilová

Vaření je moje vášeň! Miluju experimentování, vymýšlení nových receptů a práci s čerstvými surovinami. Dovolte mi přenést trochu toho nadšení na vás v receptech nebo kurzech!

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Back to Top