Video 15: AIP: Nevytvářejte si na sebe zbytečný tlak

Nevytvářejte si na sebe zbytečný tlak!

Často si na sebe vytváříme zbytečný tlak, který zvyšuje náš stres. Tohle video bude trochu jiné než ty předchozí – nadnesu pár věcí k zamyšlení. Třeba vám něco z toho zarezonuje.

Věnujme čas sami sobě. Opravdu musíme hned ráno po probuzení kontrolovat sociální sítě nebo zprávy? Opravdu se hned musíme soustředit na to, co jsme včera nestihli, co musíme udělat dnes a co nás čeká v práci? Zklidněme svá rána, věnujte čas sobě a své rodině.

Vnímejme, co nás stresuje. Z čeho se cítíme pod tlakem. Máme potřebu mít pořád vše perfektní, doma uklizeno, děti nažehlené, spoustu kroužků, kam je sotva stíháme vozit? Najdeme si čas i jen na obyčejné nicnedělání nebo procházku venku? Často si ten největší tlak na sebe vyvíjíme sami. Pomalu, postupně, přehodnocujme, co je opravdu důležité. Dávejme přednost sami sobě, odpočinku, času s rodinou, přáteli. Pobytu venku, přiměřenému pohybu.

Ukazuje se, že na autoimunitní choroby trpí často ti, kdo v dětství měli kontrolující rodiče, museli mít samé jedničky, pořád uklizeno a často se cítili, že stejně nejsou dost dobří. Zřejmě to souvisí právě s tlakem, který si pak na sebe trvale v dospělosti vytváří: Naučený perfekcionismus je nutí mít vše v pořádku a pod kontrolou, a to na úkor odpočinku a vlastní pohody.

Pokud cítíte, že jste aktuálně pod tlakem (a možná vám to dá chvíli práci rozpoznávat), zastavte se. Soustřeďte se na své tělo, dýchejte. Všechno počká a vám tenhle krátký moment dá víc síly ke zvládnutí čehokoliv, co se zrovna děje, ať je to těžká pracovní situace nebo “jen” nestíhání domácích prací.

Tomuto tématu se budeme ještě věnovat, protože je pro hodně žen velmi zásadní. Zažili jsme si tlak na dokonalost, na perfektní domácnost, vzorné děti, kolikrát na úkor našich vlastních nervů a sil. A ten drobný stres, který nás neustále objímá, vytváří velký tlak na naše tělo a zdraví. A brání našemu uzdravování.

Učte se vnímat signály našeho těla, nepřehlížet je s tím, že “to je v tomto věku normální”. Cítíte únavu uprostřed dne? Zkuste zapřemýšlet, jak byste si mohli odpočinout. Můžete přerušit práci a vylézt s hrnečkem čaje před dům nebo na terasu na sluníčko? Často máme pocit, že práce nepočká…, ale ona počká. Pravděpodobně ji s tou pauzou potom stihnete snáze, protože se budete cítit lépe.

Vnímejte, zda při práci u počítače nemáte třeba ztuhlá ramena nebo vás mírně bolí záda. Zaregistrujte to a berte to jako impuls se projít pro pití, u toho se lehce protáhnout a pak třeba změnit polohu.

Ze zkušenosti vím, že pacientky s autoimunitními onemocněními často mají nějakým způsobem poškozený vztah k jídlu. Někdy v minulosti trpěly bulimií nebo anorexií, dost možná trpí ještě záchvaty přejídání. Z jídla mají strach kvůli věčnému tloustnutí (a pak většinou nespěšnému hubnutí). Pokud je toto váš případ, zapracujte na svém vztahu k jídlu. Příliš restriktivní diety typu AIP eliminace mohou tuto situaci dokonce ještě zhoršovat. Zvažte, zda je pro vás AIP vůbec vhodné, poraďte se o tom s odborníkem a pracujte na tom, abyste své vnímání jídla upravili. I když je to běh na dlouhou trať.

A pro dnešek poslední rada: Dejte tomu všemu čas. Zmínila jsem tu dnes spoustu návyků, spoustu automatických reakcí, které jsme si za celý život vytvořili. Nechtějte od zítřka všechno správně, dejte čas samy sobě se s tím vším porovnat, ať už ve své hlavě, životním rytmu a pracovním harmonogramu. Je zcela v pořádku, pokud budete po malých krůčcích postupovat kupředu několik měsíců nebo i let. U nikoho to nejde ze dne na den.

A dejte si čas i v tom léčení. Je zřejmé, že pokud člověk trpí velkými bolestmi, hledá rychlou úlevu. Jenže ani tady nejde hledat zkratky, jak jsme si říkali v minulém videu. I cesta je cíl: díky tomu všemu se o sobě hrozně moc naučíte.

Všechno tohle svým způsobem jasné a samozřejmé, když se nad tím trochu zamyslíme. Je to ale podpořeno i vědecky: je poměrně dobře prozkoumáno, jak stres ovlivňuje činnost jednotlivých orgánů, že má vliv na vylučování různých našich hormonů a ty pak přímo ovlivňují spoustu pochodů v našem těle. Zjednodušeně se dá říct, že pod stresem je tělo v neustálém napětí, takže nemá čas na obnovu, opravu, hojení. Takže mu potřebujeme říct, že teď už konečně může.

O stresu trochu vědečtěji a obecněji si budeme povídat v příštím videu. A pak si řekneme i konkrétní tipy na jeho zvládání. Tak odebírejte kanál K Nakousnutí, ať na svém uklidnění můžete také začít pracovat.

Pokud se Vám mé recepty a tipy líbí, přihlašte se pod článkem do newsletteru nebo sledujte Facebook K Nakousnutí, ať vám nic neuteče!

Lucie Navrátilová

Vaření je moje vášeň! Miluju experimentování, vymýšlení nových receptů a práci s čerstvými surovinami. Dovolte mi přenést trochu toho nadšení na vás v receptech nebo kurzech!

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Back to Top