Video 17: Stres: Praktické tipy

Autoimunitní protokol a stres: Praktické tipy

O různých příčinách stresu a o tom, jaký má vliv na naše zdraví, jsme si povídali v předchozím videu. Dnes si pojďme povědět o nějakých praktických krocích, které můžete udělat pro jeho zmírnění. Jsem Lucka z webu K Nakousnutí a vítám vás u dalšího videa ze série o Autoimunitním protokolu.

Ten první krok je vlastně ty různé zdroje stresu vůbec identifikovat. Klidně si pro připomenutí pusťte minulá dvě videa. Tohle je určitě běh na dlouhou trať, spoustu věcí si vůbec neuvědomujeme. Takže si dejte čas a sledujte se, co vás stresuje a zneklidňuje. Už jen to, že budete o těžkých momentech mít přehled, je nejlepší cestou k tomu je odstranit.

Každý ten zdroj prozkoumejte: Některé z nich možná dokážete úplně eliminovat. Stále třeba chodíte s kolegy na nějaký sport, protože jste chtěli být společenští, ale vlastně vás to už nebaví a nejde vám to. Tak ten čas radši využijte na odpočinek s rodinou. Jiné neodstraníte, ale můžete se je naučit prioritizovat: Je důležitější teď tohle uklidit nebo si připravit jídlo, abych to pak nedělala do noci? Co se mi i víc chce udělat? No a třetí způsob je pohled na věc. Známé úsloví praví, že na všem špatném se dá najít něco dobrého. Samozřejmě, jsou velké nepříjemné životní události, na kterých nic nepříjemného hledat nechceme. Ale i třeba svoji autoimunitní nemoc, která je sama o sobě velkým stresorem, můžete zkusit vnímat i jako příležitost se toho hodně o sobě naučit, začít se o sebe starat a podobně. A některé zdroje stresu prostě jen uznejte, akceptujte. Prostě tu s námi budou a když se s nimi smíříme, ten stres se trochu sníží.

Pokud narazíte na problém, který se nedá odstranit a nedaří se vám jej ani přijmout nebo akceptovat, stále je velkým zdrojem stresu, nebojte se požádat o pomoc. Klidně se poraďte se svým lékařem nebo AIP terapeutem, pokud mu důvěřujete a poproste ho o doporučení psychoterapeuta, který by vás mohl stresem provést a postupně ho zpracovat. Tohle může být pro spoustu lidí hrozně velký krok, odhodlat se o svém problému mluvit. Ale stejně tak velký krok bude, pokud na tom dokážete zapracovat, uvidíte, že se vám ohromně uleví. Citlivý terapeut vás nebude tlačit tam, kde vám bude nepříjemně: spíš budete po jednotlivých krůčcích odkrývat možné příčiny problému. A to neříkám jen tak obecně, já sama na terapie chodím už dlouho a opravdu v nich vidím velký benefit.

No a protože úplně nestresovat se nedokáže nikdo, je potřeba si uvědomit důležitost péče o sebe a svůj klid. To není sobecké nebo sebestředné. Uhnaná a vystresovaná maminka není dětem dobrým příkladem. Díky tomu, že věnujeme péči sami o sebe, můžeme tu péči a energii rozdávat ostatním. Nebojte se poprosit o pomoc. V historii jsme nikdy nežili v těchhle malých rodinách a vždycky byl po ruce někdo, kdo mohl chvíli kouknout na děti, kdo obstaral nákup pro víc lidí naráz a podobně. Poproste partnera, ať vás chvíli zastane a vy si můžete odpočinout, případně zapojte širší rodinu nebo sousedy – jednou odvezete děti na kroužky vy, podruhé oni.

A teď jak by ta péče o sebe mohla vypadat? Nehledejte za tím nic složitého. Stačí se vrátit k oblíbenému koníčku, na který už jste dlouho neměli čas, nebo si najít nějaký nový. Něco, do čeho se zaberete a vaše hlava vypne. Může to být knížka, poslech hudby, šití, poměrně populární antistresové omalovánky… Nenuťte se do ničeho, co by vás nebavilo a jen máte pocit, že by to mohlo od stresu pomoct: dělejte to, co vás opravdu baví a co vám uleví od nekonečných myšlenek na práci nebo starosti.

Dobrým pomocníkem je i pohyb: procházka, ať už o samotě, s partnerem nebo se psem, jóga nebo jiné lehké cvičení nebo protahování. Ale zase platí, dělejte to, co vás baví, nenuťte se do jógy jen proto, že se o ní říká, že pomáhá od stresu :-)

Nyní se hodně doporučuje i meditace. I tady platí, že meditace mohou někoho i pěkně stresovat a většinou si k ní musíme pomalu hledat cestičku. Mluvím z vlastní zkušenosti :-) Lépe vám to půjde, pokud použijete nějaké vedené meditace, dnes je poměrně velký výběr různých aplikací do mobilu, jako je Headspace nebo Balance. Meditace ale v podstatě spočívá v tom, že si všímáte vlastního těla. Souvisí s naší pozorností, často totiž děláme všechno ve spěchu, naše myšlenky lítají všude okolo. Zkuste svoji pozornost zaměřovat víc přímo na to, co děláte. Buďte opravdu přítomni při hře s dětmi, na procházce si užívejte všechny barvy, zvuky a vůně, kterými jste obklopeni. A všechny zneklidňující myšlenky na chvíli odložte a vypněte.

Dopřáváte si pravidelnou dovolenou? I jen prodloužený víkend někde v přírodě nám pomáhá vypnout, ač na ten pořádný oddych se doporučuje aspoň 14 dní. Tak se nevymlouvejte, že máte pořád moc práce a jednou dvakrát za rok se na pořádnou dovolenou vydejte.

A možná poslední oblast, kterou je potřeba zmínit, jsou technologie. Už asi tušíte, že neustálé vyrušování v podobě zpráv nebo notifikací o všech novinkách na Facebooku nám na klidu nepřidává. Není potřeba každý mail hned zkontrolovat a odpovědět na něj. Zvažte vypnutí notifikací na telefonu i v počítači, i kdyby jen třeba na večer po práci. Rodině oznamte, že je možné, že večer už neodpovíte, všichni to pochopí. A práce počká. Možná si na to tak zvyknete, že třeba na telefonu notifikace vypnete úplně a necháte si upozornění jen v pracovní době na počítači.

S technologiemi je vůbec dobré nastavit si jisté hranice, všichni máme dny, kdy na sociálních sítích strávíme mnohem více času, než bychom chtěli. Přitom nás to kolikrát zase stresuje, když vidíme, jak dokonalé životy zveřejňují všichni okolo nás. Těžko se pak věří, že i oni mají spoustu nepříjemných momentů, že ráno z postele taky nevypadají jako modelové a že kolikrát taky uvařili něco, co se nedalo jíst. Nechte si na sociálních sítích zobrazovat jen to, co vás opravdu inspiruje a limitujte na nich svůj čas. A kontrola mobilního telefonu před spaním? Tu nechte na ráno, ať omylem neotevřete nějaký email, který vás naštve a nebudete moci usnout.

V oblasti snižování stresu je opravdu hodně věcí, na kterých se dá pracovat. Nenechte se tím zahltit, nenechte se stresovat prací se stresem :-) Postupujte pomalu a jednu za druhou odstraňujte všechny drobnosti, které vám ubírají klid a pohodu.

Pokud se Vám mé recepty a tipy líbí, přihlašte se pod článkem do newsletteru nebo sledujte Facebook K Nakousnutí, ať vám nic neuteče!

Lucie Navrátilová

Vaření je moje vášeň! Miluju experimentování, vymýšlení nových receptů a práci s čerstvými surovinami. Dovolte mi přenést trochu toho nadšení na vás v receptech nebo kurzech!

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Back to Top