AIP životní styl: Nedílná součást AIP protokolu

AIP je vnímáno nejčastěji jako eliminační dieta a úprava jídelníčku. Díky vypuštění dráždivých potravin a důrazu na výživovou hodnotu jídla dokáže hodně pomoct – ale nikdy to nebude stačit, pokud nemáme v pořádku i ostatní aspekty života. Pojďme se tedy podívat, jaké drobné změny nám mohou hodně ulevit.

SPÁNEK

Od šedesátých let spíme čím dál míň a podepisuje se to na našem zdraví. Necháváme se rozptylovat technologiemi a seriály, do postele chodíme čím dál později. Přitom spánek je naprosto zásadní pro všechny opravné procesy v těle. Snižuje záněty, které jsou průvodním příznakem všech autoimunitních chorob a uzdravuje všechny tkáně v těle (ne nadarmo se říká, že spánek léčí).

Potřebné množství spánku je individuální, u autoimunitních pacientů ale bývá poměrně vysoké, 8-10 hodin. Udělejte si večerní rituály: 2 hodiny před spaním už ztlumte světlo, nekoukejte na televizi a neseďte u počítače (světlo oddaluje usnutí), čas věnujte raději lehké knížce nebo povídání s rodinou, případně lehkému protažení. Spěte ideálně v naprosté tmě a v chladnější místnosti (18 stupňů).

POHYB

Dnes nám na pohyb kolikrát nezbývá čas, do práce jedeme autem, v práci celý den sedíme… Pak to kolikrát vynahrazujeme náročnou hodinou ve fitku nebo vyčerpávajícím během. Jenže příliš málo i moc pohybu je stres pro tělo, zhoršuje propustnost střev, zhoršuje hojení a zánět. Najděte si tedy svoji rovnováhu: dalo by se říci, že ideální je velké množství mírného pohybu.

Jóga, procházky, domácí cvičení s vlastní vahou nebo pomalý běh, při kterém nejste zadýchaní. A pokud jste například nemocí limitovaní (snadno se zadýcháte nebo máte problémy s klouby), i malý pohyb se počítá: Práce v domácnosti nebo hraní si s dětmi. Vyhýbejte se dlouhým hodinám sezení u počítače, zkuste každou hodinu vstát, dojít si třeba pro pití a u toho se protáhnout nebo krátce zacvičit. Budete se cítit lépe fyzicky i psychicky.

STRES

Žijeme v divoké době, pořád někam spěcháme, pořád něco musíme. Často nám chybí podpora rodiny nebo komunity, na všechno jsme sami. Když se k tomu přidají problémy v práci, s partnerem nebo stres okolo problémů se zdravím, ten tlak na nás je obrovský. Přitom stres zase zhoršuje všechno: záněty, bolest, propustnost střev, trávení… Prozkoumejte, jaké techniky vám se zvládáním stresu můžou pomoct: Zavolejte kamarádce, dejte si dlouhou vanu s hudbou v uších, zacvičte si jógu, meditujte. Soustřeďte se na to, co děláte a aspoň část dne nedovolujte myšlenkám na to, co ještě musíte nebo “co se mnou bude”, aby vás zahlcovaly.

Všechno je to provázané

Všechny tři zmíněné oblasti a jídelníček se vzájemně ovlivňují. Pokud jsme ve stresu, špatně spíme a hůř trávíme a vstřebáváme živiny. Pokud špatně spíme, děláme horší rozhodnutí ohledně jídla (budeme vyhledávat tučnější a sladší dobroty), hůř se vyrovnáváme se stresem a nechce se nám cvičit. A vliv na záněty, střeva a zdraví obecně se pak násobí. Proto je potřeba pracovat na všech oblastech naráz, nezapomínat na změny v životním stylu a nepovažovat eliminaci v jídelníčku (uznávám, už to samo o sobě je hodně velká a složitá změna) za dostatečnou.

Pokud se Vám mé recepty a tipy líbí, přihlašte se pod článkem do newsletteru nebo sledujte Facebook K Nakousnutí, ať vám nic neuteče!

Lucie Navrátilová

Vaření je moje vášeň! Miluju experimentování, vymýšlení nových receptů a práci s čerstvými surovinami. Dovolte mi přenést trochu toho nadšení na vás v receptech nebo kurzech!

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Back to Top