Těhotenská cukrovka 4: Zvýšená ranní glykemie – co s tím?

Mnoho maminek trápí zvýšená lačná glykemie i přes dodržování diety. Co s tím?

V minulých videích jsem už zmiňovala, co všechno naší hladinu cukru v krvi ovlivňuje. Tak předně, aby to byla lačná glykémie, je potřeba ji měřit opravdu hned po probuzení. Protože pokud vstanete, začnete skákat kolem dětí, připravovat snídani, vyhánět psa, co Vám ji chce sníst a podobně, bude Vám stoupat hladina stresových hormonů, například kortizolu. To je naprosto v pořádku, kortizol nám pomáhá se ráno probrat, díky němu nejsme pořád rozespalí. Jenže v těhotenství ho máme přirozeně víc a jeden z efektů, který na nás kortizol má, je, že nám mobilizuje cukr v krvi, abychom měli připravenou rychlou energii pro všechny ty stresové situace, které můžou nastat (tj. historicky boj nebo útěk). Takže už asi tušíte, že u citlivějších žen může rychle stoupat i cukr v krvi a zkreslovat ranní hodnotu. Takže, večer si klidně připravte glukometr na noční stolek a změřte se jako první věc ráno.

Věc druhá: cokoliv budete mít na rukou, může zkreslit hodnotu měření. U lačné glykemie by to hrát roli nemuselo, zejména, když se budete měřit v posteli. Ale pokud byste na měření zapomněly, začaly dětem připravovat snídani a pak se změřily na prstu od marmelády, je zřejmé, že to ukáže cukr nesmyslně vysoký. Je to samozřejmě extrémní příklad, ale přesto: může zkreslovat usazený pot a nebo neoplachovací hygienické dezinfekční gely. To samozřejmě platí o to více pro hodnoty po jídlech, zejména, pokud jste někde v terénu. Ideální je umýt si ruce klasickým mýdlem, dobře opláchnout a osušit.

Zpátky ještě ke stresu a stresovým hormonům: ty se netýkají jen toho měření později po ránu. Ale pokud řešíte nějaké větší problémy, jste ve stresu, je dost pravděpodobné, že hodnoty budou výše. Snažte se relaxovat, věnovat se aspoň malou chvilku denně koníčkům, u kterých takzvaně vypnete, meditujte, cvičte jógu – cokoliv Vám pomůže se stresem bojovat. Pokud víte, že jste ve stresu, těch pár dní měřením nepřikládejte moc velkou váhu, zkuste na tom zapracovat a uvidíte, že se hodnoty dost možná zlepší.

Stejně tak může cukr v krvi ovlivňovat nevyspání. Zase to souvisí s kortizolem, protože nevyspání je zase stres a tak cukr v krvi stoupá. Tohle už hůře ovlivníme, někdo spí v těhotenství špatně (můj případ), jiný se budí k dětem, které mají bolení bříška nebo jiné problémy, často pak ponocujeme dlouhé hodiny. U někoho to na cukr může mít velký vliv.

Co se týče jídelníčku, ač by člověk měl pocit, že největší vliv bude mít večeře, platí to jen do jisté míry. Lačná glykemie je odrazem toho, jak jste jedly celý předchozí den. Takže, pokud Vám něco uletělo, jako třeba mně jednou na návštěvě, kdy jsem průběžně pojídala ovoce, červenou papriku a ještě domácí chleba, byť s pořádnou vrstvou másla a šunky, nedivte se, že druhý den je i lačná hodnota špatná. Čím lépe budete dodržovat dietu přes den a čím lepší hodnoty budete mít, tím bude pravděpodobně lepší i ranní hodnota.

Zkuste s jídly experimentovat: kromě složení vlastního jídla bude hrát roli i počet jídel. Někomu mohou vyhovovat více 3 velká jídla denně bez svačit, někomu pomůžou menší porce a svačiny. Ještě větší důraz dejte na experimenty s večeří a druhou večeří. Zkuste to bez ní a nebo ji zkoušejte v různé časy, např. v osm večer i nějakou drobnost těsněji před spaním. A bude to znít jako paradox, ale i když to svádí k tomu večeři a druhou večeři mít s co nejmíň sacharidy, aby se nám přes noc neuvolňovaly do krve, je spíš opak pravdou: Většinou pomůže spíš večeře nebo druhá večeře se sacharidy. Je to zřejmě proto, že pokud sacharidy nedodáme v jídle, tělo si je samo vytvoří, ale může ho to zase dostat pod tlak, tedy do mírného stresu a odezva v podobě cukru v krvi bude silnější. Zatímco pokud si ke druhé večeři dáte třeba 1/2 jablka a trochu tvarohu nebo mandlí, tělo uklidníte stabilním přísunem trošky glukózy a ta pak zůstane podobně stabilní celou noc a nemá potřebu stoupat. Experimentujte tedy s tím, co večer jíte. Ač s ovocem je jinak potřeba opatrně, troška ke druhé večeři zejména v kombinaci se zdravým tukem a trochou bílkoviny může být tou správnou volbou.

To ostatně platí i pro první večeři: neodpouštějte si sacharidy komplet, dejte si buď sladkou zeleninu jako je dýně nebo červená řepa, nebo trochu klasické přílohy, případně pečiva, pokud Vám prochází. Prostě to vyzkoušejte.

Vyzkoušeli jste už všechno a nic nezabralo? Po týdnu, dvou, se Vám nedaří lačnou srazit ať děláte cokoliv? Netrapte se. Prostě Vaše tělo na těhotenské a stresové hormony reaguje silněji a asi to tak má být. Mimochodem, víte, že těhotenská cukrovka byla kdysi dávno vlastně vývojovou výhodou? V historických dobách, kdy hrozila období hladomoru, bylo velkou výhodou, pokud Vaše tělo dokázalo pro miminko ustrážit dostatek cukru v krvi, jinak samozřejmě hrozilo, že dítě nepřežije. Takže vy jste sice hladověly, ale Vaše dítě mělo mnohem větší šanci se narodit zdravé. Dnes, v době přebytku, se nám zdá, že cukrovka je velké zlo – jenže možná díky tomu, že Vaše pradávná předkyně měla obdobu těhotenské cukrovky, jste tady i Vy :-) Každopádně si nic nevyčítejte, netrapte se tím a oznamte tuto zkušenost na diabetologii. Možná Vám lékař doporučí ještě něco – a nebo dostanete léky. O lécích je samostatné video, tak si jej pusťte taky. Každopádně, léky nejsou žádná prohra, hlavní je, že díky nim dostanete cukr v krvi pod kontrolu – a díky tomu bude Vaše děťátko zdravé jako kdyby Vám žádná cukrovka nehrozila. Držím Vám palce!

Pokud se Vám mé recepty a tipy líbí, přihlašte se pod článkem do newsletteru nebo sledujte Facebook K Nakousnutí, ať vám nic neuteče!

Vaření je moje vášeň! Miluju experimentování, vymýšlení nových receptů a práci s čerstvými surovinami. Dovolte mi přenést trochu toho nadšení na vás v receptech nebo kurzech!

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.

Back to Top