Video 04: Jak důležité je pro nás zdraví našich střev

Zdraví našich střev je pro naši tělesnou i duševní pohodu zcela zásadní. Proto si o nich dnes povíme víc.

Střeva jsou největší součástí našeho imunitního systému, protože nás chrání před vším cizorodým, co přichází s potravou. I když se to nezdá, mají obrovskou plochu. Přesto je to jen jedna jediná vrstva buňěk, co odděluje vlastně vnější prostředí (což je vnitřek našich střev, kde se nachází potrava) od zbytku těla. Jen jedna vrstva buněk rozhoduje, co se nám dostane do krve a co ne.

Mezi jednotlivými buňkami jsou mezírky, kanály, které se mohou otvírat, aby pustily do krve větší molekuly, například minerální látky. Musí se ale vždycky zase uzavřít, aby nepustily i něco dalšího.

Problém je, že v potravě je spousta látek, které umí kanály otevřít v podstatě “násilím” a tudíž se nám do krve dostává něco, co nechceme. Typickým příkladem je lepek, ale i další složky obilovin a pseudoobilovin, některé látky v luštěninách a lilkovité zelenině nebo alkohol.
Tyto látky umí projít střevní stěnou v nezměněné podobě, tedy nestrávené, čímž se dostanou do krve, kam ale nepatří – a spustí imunitní reakci.

Kanály mezi buňkami pak zůstávají často otevřené po delší čas. Někdy dokonce může dojít k úplnému zničení střevní buňky a vznikne tak mezera.
Do těla se dostává víc a víc látek, které stimulují imunitní systém.
Pokud to takhle běží dlouho, je jasné, že nám to škodí.

Takže zejména u pacientů s autoimunitními chorobami je potřeba se všem látkám, které narušují střevní stěnu, vyhýbat – a k tomu nám přesně slouží eliminační fáze autoimunitního protokolu.

Další nedílnou součástí střev jsou střevní bakterie. Je jich tam pravděpodobně mnohem více, než kolik buněk máme my v těle. Zdravé osídlení střev nám pomáhá s trávením potravy, produkuje některé vitamíny a chrání naše střeva. Ač se jedná o oblast, kterou teprve začínáme zkoumat, zřejmě mají naše bakterie mnohem širší vliv na naše zdraví a i na naši psychiku. Rozhodně tedy stojí se o ně starat.

Ptáte se jak? To nejdůležitější je dostatek rostlinné stravy a vlákniny, kterou se bakterie živí. Nejlépe ze zeleniny. A pestrost potravin. Pozitivní vliv má i dostatek omega3 mastných kyselin, například z ryb. Dodat zdravé bakterie rovnou i s tím, čím se samy živí, můžete v podobě kvašených potravin, například kysaného zelí, kimchi, kefíru, kvašených limonád jako tibi a kombucha. A můžete si pomoci i probiotiky v tabletách.

Naopak bakteriím škodí cukr, alkohol, některá éčka jako umělá sladidla nebo emulgátory, špatně strávená potrava (protože ta často živí ty bakterie, které ve střevech nechceme), vysoce zpracované potraviny, antibiotika, ale i stres a nedostatek odpočinku. Tomu všemu se věnujeme v rámci autoimunitního protokolu, abychom střeva dostali co nejvíce do pohody.

Pokud se Vám mé recepty a tipy líbí, přihlašte se pod článkem do newsletteru nebo sledujte Facebook K Nakousnutí, ať vám nic neuteče!

Lucie Navrátilová

Vaření je moje vášeň! Miluju experimentování, vymýšlení nových receptů a práci s čerstvými surovinami. Dovolte mi přenést trochu toho nadšení na vás v receptech nebo kurzech!

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Back to Top