Video 16: Autoimunitní protokol a stres: Proč má smysl řešit?

Autoimunitní protokol a stres

Nikdo zatím přesně neví, co je jedním konkrétním spouštěčem autoimunitních nemocí. A nyní se hodně spekuluje o tom, že by to mohl být právě stres. Dnes si povíme, co všechno stres způsobuje.

Pokud se vás zeptám, jestli jste pod neustálým stresem, většina z vás nejspíš řekne, že ne. Že v práci moc stresu nemáte, jen tak někdy, nárazově, doma také vše v pohodě. Často si pod tím slovem totiž představíme nějakou konkrétní silnou událost. Třeba to, že nás vyhodili z práce, úmrtí v rodině nebo velká hádka s partnerem. To jsou jistě velmi těžké stresové události, které na nás mají velký vliv, dokážou nás rozhodit na dny, týdny, měsíce. Jenže možná ještě horší je ten méně nápadný a všudypřítomný tlak, který zažíváme trvale.

Jsou to vlastně drobnosti, ale znáte to, stokrát nic umořilo osla. Ráno se probudíte a už myslíte na to, co jste včera zapomněli zařídit a co dnes musíte v práci stihnout. Starosti s dětmi, protože Honzík dnes hrozně zlobí se snídaní a Anička se nechce oblíkat. Takže do školky vyrážíte pozdě a do práce na důležitou schůzku se taky opozdíte. Přes den jste v jednom kole, baví vás to, ale nemáte čas si ani uvařit čaj nebo trochu oddychnout. Odpoledne zase abyste stihli děti vyzvednout, do toho nákup, pošta, kde je fronta, děti nepostojí a úřednice je na vás protivná. Přijdete domů, kde je neuklizeno od včerejší večeře, protože na to už včera nebyla síla. To vám taky nepřidá. A tak dále, a tak dále. Vidíte, kolik drobných stresových situací může člověk zažít byť za jeden den?

Stres je všechno, co na nás působí nějaký tlak. Co nás znervózňuje, unavuje. Stresem je i každá větší fyzická aktivita. Takže pokud chodíte pracovní stres vybouchat v tělocvičně nebo vyběhat a třeba to trochu vzteky přeženete, zase si ten stres akorát přidáte. Zejména v případě, pokud po tom nenásleduje adekvátní odpočinek. I nedostatek spánku je stres pro tělo. A tak dále.

Naše tělo je samozřejmě na stres stavěné. Jenže historicky jen na ten akutní, kdy bojujeme o vlastní život. Tělo vypne všechny systémy, které v tu chvíli nejsou potřeba, třeba trávení, hojení a podobně, a mobilizuje síly pro boj nebo útěk. Problém je, pokud máme stres ve větší či menší míře trvale: Jsme stále v tomto bojovém naladění a nikdy nepřepneme do odpočinkového režimu. Náš mozek totiž nedokáže odlišit, kdy nám jde opravdu o život a kdy je to stres jen z toho, že nám někdo řekl něco ošklivého.

Stres má velký vliv na naše nálady: pod tlakem jsme nervózní, snadno vyjedeme, jsme úzkostliví, máme výkyvy nálad, někdy to může přerůst až do deprese. Všichni taky známe důsledky stresu na naše trávení: Stáhne se nám žaludek, tlačí, můžeme cítit křeče ve střevech, průjem a podobně – všichni to známe třeba před zkouškou ve škole nebo před důležitou pracovní schůzkou. A i když ten ostatní stres je třeba menší a tak i vliv na zažívání je nižší, je tam.

Hůře trávíme jídlo a zhoršujeme propustnost našich střev, nevytváříme správné prostředí pro otěhotnění (protože kdo by chtěl v neustálém boji o život otěhotnět) a jsme v neustálém prozánětlivém stavu, protože tělo se připravuje na možnost zranění nebo infekce a tak mobilizuje síly k léčení těchto ran. Zhoršuje se spánek, abychom byli více ve střehu. Všechno pak vyčerpává tělo a hormonální systém, protože ten pořád pumpuje do těla víc a víc hormonů a přitom nikdy nepřijde žádné uklidnění.

Stres je občas těžké zachytit přesně v tom momentě, kdy se děje, protože v tu chvíli je toho na nás moc. Já ho třeba často poznám zpětně podle toho, že mám okousaný vniřek rtů, jak jsem do něj zatínala zuby. A i to je dobrá nápověda, protože vím, že příště ve stejné situaci si to potřebuju zařídit klidněji.

Spoustu tlaku si na sebe vytváříme i sami, o tom jsme si povídali v předchozím videu. Asi už chápete, že tohle všechno dohromady opravdu má velký vliv na naše zdraví a na naše autoimunitní nemoci. Je tedy velmi důležité na zvládání stresu pracovat. Uvědomovat si, že v těch malých situacích, třeba kdy “jen” něco nestíháme, vlastně o nic nejde. Pracovat na metodách, které nám aktivně pomohou se stresu zbavit a lépe si odpočinout, i kdyby jen na chvíli. A najít si čas pro sebe, kdy se věnujete něčemu, co máte rádi a nepustíte si do toho prostoru nic, co vás ničí a vyčerpává. I kdyby to mělo být jen 20 minut s knížkou nebo třeba horká koupel v klidu.

O konkrétních tipech na odpočinek od stresu se budeme bavit zase v příštím videu.

Pokud se Vám mé recepty a tipy líbí, přihlašte se pod článkem do newsletteru nebo sledujte Facebook K Nakousnutí, ať vám nic neuteče!

Lucie Navrátilová

Vaření je moje vášeň! Miluju experimentování, vymýšlení nových receptů a práci s čerstvými surovinami. Dovolte mi přenést trochu toho nadšení na vás v receptech nebo kurzech!

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Back to Top